مشخص کاربری و محل ساخت سوله در انتخاب نوع سوله مهم است؟

به گزارش ابزار ایرانی، سوله، یکی از سازه های ضروری برای بسیاری از کارآفرینان در حال توسعه با نیازهای کم و بیش در لجستیک کالاست. موضوع مهمی که باید برای ساخت سوله در نظر گرفت مشخص کاربری و انتخاب محل مناسب است که در ادامه به آن می پردازیم.

مشخص کاربری و محل ساخت سوله در انتخاب نوع سوله مهم است؟

مشخص کاربری و استفاده مورد نظر از سوله یک عامل مشخص کننده هنگام ساخت سوله است. به طور مثال سوله می تواند یک مکان برای انبار یا یک کارگاه تعمیر و نگهداری باشد. بنابراین حضور انسان و استفاده از ماشین ها کم و بیش مهم خواهد بود. ابعاد آن نیز با کاربرد مورد نظر و بعلاوه قوانین ساخت همراه خواهد بود.

موارد استفاده از سوله

اغلب سوله برای استفاده حرفه ای در نظر گرفته می شود. هر سوله برای فعالیتی مناسب است. هر کدام بسته به فعالیت برنامه ریزی شده، از نظر میزان، عایق و چیدمان، ویژگی های خاص خود را خواهند داشت.

استفاده صنعتی به منظور ذخیره سازی تجهیزات یا کالاها، رایج ترین و گسترده ترین هدف از ساخت سوله به شمار می رود. لذا زمینه استفاده از آن بسیار گسترده است.

ساخت سوله برای استفاده کشاورزی نیز رایج است. برداشت میوه و سبزیجات، انبار علوفه و ذخیره سازی غلات اموری است که می توان در این نوع سوله انجام داد. بعلاوه با طراحی متفاوت، می توان از آن برای نگهداری دام استفاده کرد.

ابعاد ارتفاع و عرض و بعلاوه مصالح مورد استفاده با محدودیت های فنی فعالیت تطبیق داده می شود. هدف ارتقای عملکرد مکان در حین استفاده است که باید در ساخت سوله آن را در نظر گرفت.

به طور معمول، از ساخت سوله های فلزی می توان برای مواردی مانند ساخت سالن های ورزشی، سالن های گاوداری، کمپ های نظامی، ساخت سالن های صنعتی، سوله های دامداری، انبارها، تعمیرگاه ها، نمایشگاه ها، سالن های پذیرایی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

انواع مختلف سوله

ساخت سوله بر اساس نوع کاربری مختلف است. این سازه ها بر اساس نوع کاربری به گروه های زیر به وسیله سوله کار تقسیم می شوند ؛

از نظر کاربری- ساخت سوله بر اساس نوع کاربرد می تواند با اهداف کشاورزی، صنعتی، غیر صنعتی، تجاری، نظامی، مسکونی، ورزشی، انباری و… انجام شود.

از نظر نوع دهانه- سوله ها به لحاظ نوع دهانه به شکل های تک دهانه، دو یا چند دهانه با یک ستون مشترک در میان، قوسی شکل، سوله چند ضلعی ساخته می شوند.

از لحاظ نوع متریال بدنه- ساخت سوله می تواند با متریال های مختلفی مانند ساندویچ پانل، تیر ورقی، خرپایی، یو بی ام صورت بگیرد.

از لحاظ وزن- در نظر گرفتن وزن در ساخت سوله مهم است ؛ به طوری که برای کارهای غیر صنعتی باید از سوله های سبک و برای امور صنعتی از سوله های سنگین استفاده کرد.

شکل سقف سوله

شکل سقف در ساخت سوله به طور غیرمستقیم با استفاده از آن مرتبط است و در بهینه سازی استفاده نهایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. سه شکل سقف اغلب به وسیله سازندگان سوله ذخیره سازی ارائه می شود . سانروف، سطح دسترسی را به وسیله پانل های کشویی فراهم می نماید. به طور کلی ارتفاع کم، این نوع مجموعه برای پرکردن سوله از بالا مناسب است.

سقف قوسی اغلب با ارتفاع قابل توجهی از دیوارها پیشنهاد می شود که امکان عبور ماشین های مخصوصاً بلند مانند جرثقیل را فراهم می نماید. این ارتفاع باعث می شود تا درخشندگی داخلی بیشتری با صرفه جویی قابل توجهی در برق برای اپراتور فراهم شود.

در نهایت سقف دو شیب، یک مدل کلاسیک در ساخت سوله بوده و در بسیاری از موقعیت ها موثر است. آن را می توان به ساختمان هایی که قبلاً ساخته شده اند منتقل کرد و عایق آن به راحتی با توجه به احتیاج و منطقه جغرافیایی قابل تنظیم است.

رعایت استانداردهای ساخت سوله

استانداردهای مختلفی مربوط به مصالح مورد استفاده در ساخت سوله و ساخت سوله کارخانه وجود دارد. متریال های مناسب برای عایق و مقاومت در برابر آتش در نظر گرفته می شوند. استانداردهای مربوط به تاسیسات الکتریکی و مصرف انرژی نیز در نظر گرفته می شود. استانداردهای بهداشتی و دسترسی نیز نباید فراموش شوند. برای بعضی از سوله های واقع در منطقه ها کوهستانی، استانداردهای مخصوص استحکام در برابر برف روی سقف نیز وجود دارد.

منبع: اتاق

به "مشخص کاربری و محل ساخت سوله در انتخاب نوع سوله مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص کاربری و محل ساخت سوله در انتخاب نوع سوله مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید