بروز تغییرات مغزی در زنان بعد از شروع یائسگی

به گزارش ابزار ایرانی، بر اساس یک مطالعه تازه، زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، ممکن است بیش از زنان یا مردان در سنین قبل از یائسگی، دارای یک نشانگر زیستی مغزی موسوم به افزایش میزان ماده سفید باشند.

بروز تغییرات مغزی در زنان بعد از شروع یائسگی

به گزارش مهر به نقل از ساینس دیلی، افزایش مقدار ماده سفید به معنای ضایعات ریز قابل مشاهده در اسکن مغز است که با افزایش سن یا فشار خون بالا کنترل نشده شایع تر می شوند. این نشانگر های زیستی مغزی در برخی مطالعات با افزایش خطر سکته مغزی، بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط هستند.

مونیکیو برتلر، نویسنده این مطالعه از مرکز بیماری های نورولوژیکی آلمان، گفت: افزایش ماده سفید با افزایش سن مغز افزایش می یابد، و اگرچه داشتن آن ها به این معنی نیست که فرد دچار زوال عقل یا سکته مغزی می شود، مقادیر بیشتر ممکن است خطر ابتلاء فرد به این بیماری ها را افزایش دهد.

وی در ادامه افزود: مطالعه ما بررسی کرد که یائسگی چه نقشی ممکن است بر روی مقادیر این نشانگر های زیستی مغزی داشته باشد. نتایج ما نشان می دهد که شدت ماده سفید برای مردان و زنان فرق دارد، و یائسگی یا عواملی که زمان شروع یائسگی را تعیین می کنند، مانند تغییرات در فرایند پیری، از عوامل تعیین کننده هستند.

در این مطالعه 3410 نفر با میانگین سنی 54 سال شرکت داشتند. از این تعداد 58 درصد زن و از بین زنان 59 درصد یائسه بودند. همچنین، 35 درصد از همه شرکت کنندگان فشار خون بالا و نیمی از آن ها فشار خون بالا کنترل نشده داشتند.

همه شرکت کنندگان اسکن مغزی MRI داشتند. محققان با بررسی اسکن ها، مقدار شدت ماده سفید را برای هر شرکت کننده محاسبه کردند. میانگین حجم کل این نشانگر های مغزی 0.5 میلی لیتر بود. میانگین حجم کل مغز برای مردان 1180 میلی لیتر و برای زنان 1053 میلی لیتر بود. میانگین حجم کل ماده سفید، برای مردان 490 میلی لیتر و برای زنان 430 میلی لیتر بود.

پس از تنظیم سن و عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت، محققان دریافتند که زنان یائسه در مقایسه با مردان در سن مشابه، این نشانگر های مغزی را بیشتر دارند.

در افراد 45 ساله و بالاتر، زنان یائسه دارای میانگین حجم کل ماده سفید 0.94 میلی لیتر در مقایسه با 0.72 میلی لیتر برای مردان بودند. محققان همچنین دریافتند که افزایش نشانگر های مغزی با افزایش سن و با سرعت بیشتری در زنان نسبت به مردان افزایش می یابد.

زنان قبل از یائسگی و مردان در سن مشابه تفاوتی در مقدار میانه افزایش شدت ماده سفید نداشتند.

محققان همچنین دریافتند که زنان یائسه نسبت به زنان غیریائسه در سن مشابه، مقدار ماده سفید بیشتری دارند. در گروهی از شرکت کنندگان 45 تا 59 ساله، زنان یائسه دارای میانگین حجم کل ماده سفید 0.51 میلی لیتر در مقایسه با 0.33 میلی لیتر برای زنان قبل از یائسگی بودند.

بدون ارتباط با شرایط یائسگی، زنان مبتلا به فشار خون بالا کنترل نشده مقادیر بیشتری از این نشانگر های مغزی در مقایسه با مردان داشتند.

برتلر گفت: تعیین شده است که فشار خون بالا که بر رگ های خونی کوچک مغز تأثیر می گذارد، می تواند منجر به افزایش شدت ماده سفید شود. نتایج مطالعه ما نه تنها نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه یائسگی ممکن است با سلامت عروقی مغز مرتبط باشد نیاز است بلکه لزوم در نظر گرفتن جهت های مختلف سلامتی برای زنان و مردان و شرایط یائسگی را نشان می دهند.

منبع: فرارو

به "بروز تغییرات مغزی در زنان بعد از شروع یائسگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروز تغییرات مغزی در زنان بعد از شروع یائسگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید