افزایش سهم آموزش نوین از 10 درصد به 90 درصد واقعاً سخت است

به گزارش ابزار ایرانی، مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم گفت: بسیاری از کشورها سالهاست خود را نیازمند تحول در آموزش می دانند اما در کشور ما تنها 10 درصد از این نوع آموزش استفاده می کنند و رسیدن به 90 درصد کار واقعاً دشواری است.

افزایش سهم آموزش نوین از 10 درصد به 90 درصد واقعاً سخت است

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی ابزار ایرانی به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، صفوی در گردهمایی مجازی اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد، اظهارداشت: شیوع ویروس کرونا در کشور منجر به تحول مثبتی در عرصه آموزش های مجازی شد و این تحولی که باید در سال های آینده در عرصه فعالیت های مجازی رخ می داد؛ هم اکنون ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی، یکی از سیاست های روز جهان است، شرح داد: بسکمک از کشورها سالهاست به دلیل شرایط خاص و پیشرفت علم و تکنولوژی آن را نیاز روز می دانند و به دلیل انعطاف پذیری آموزش و گستره همکاری های بین المللی خود را نیازمند تحول در آموزش می دانند اما در کشور ما تنها 10 درصد از این نوع آموزش استفاده می کنند و رسیدن از 10 درصد به 90 درصد کار واقعاً دشواری است.

صفوی ادامه داد: فراهم شدن زیرساخت ها و ثروت های بزرگ برای دانشگاه ها، افزایش مهارت های دانشجویان و استادان، به روزتر شدن محتواهای علمی، ایجاد روش های آموزشی ترکیبی و ساده تر شدن تعاملات بین المللی از مزایای آموزش مجازی است.

دکتر صفوی با بیان اینکه هیچ قطعیتی درخصوص اتمام بحران کرونا وجود ندارد، اعلام کرد: ضروری است مدیران کمبودها و مسائل آموزش مجازی را بدانند و برای رفع آن تلاش کنند، در حال حاضر 10 تا 20 درصد دانشجویان گوشی هوشمند ندارند یا در مواردی برای دسترسی به شبکه اینترنت دچار مشکل هستند که برای رفع این مشکل می توان از همیار دانشجو استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط آموزش عالی در جهان با توجه به شیوع کرونا پرداخت و اضافه کرد: بسکمک از کشورهای جهان مشابه کشور ما عمل کردند و در بعضی کشورها ضعیف تر از مابه آموزش مجازی پرداخته اند اما بسکمک از دانشگاه ها مانند دانشگاه استنفورد، پنسیلوانیا، جان هاپکینز در این امر پیشگام هستند و حتی دوره دکتری را به طور کامل در فضای مجازی گذاشته اند اما ساختار آموزش ما هنوز بعد از سال ها، همان کلاس است.

مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، در خاتمه اظهار کرد: در آینده در انتقال دانش و پژوهش به مهارت های مجازی نیازمندیم زیرا در این آموزش ها محتواهای علمی سطح بالاتری دارند، استاد با تحقیقات بیشتر و دقیق تر در کلاس حاضر می شود، از منابع جدیدتر استفاده می کند و با تغییرات پرسرعت تکنولوژی، آینده روشن تر و زیر ساخت های پر محتواتری خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه یزد نیز در ادامه این گردهمایی با پاسداشت مقام معلم و سپاسگزاری از تلاش و همکاری استادان در برگزاری کلاس های مجازی گفت: پس از تعطیلی دانشگاه ها، آموزش در فضای مجازی تنها با همکاری استادان و دانشگاهیان میسر بود و آنها شکوه همدلی و جلوه های ایثار را در این ایام به نمایش گذاشتند و در حال حاضر یکی از دانشگاه های خوب کشور در زمینه برگزاری آموزش در فضای مجازی هستیم.

قاسم بریدلقمانی با اشاره به اقدامات اجرا شده در دانشگاه یزد در بحران کرونا، تشکیل کارگاه تولیدگان پزشکی و تهیه 200 گان به صورت روزانه همچنین جذب کمک های خیری و تهیه ویدیو های آموزشی تدریس را از جمله این اقدامات نام برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه شکل گیری صندوق تعاون مهرامام رضا (ع) پرداخت و اضافه کرد: این صندوق با فلسفه کمک و دستگیری از دانشجویان و کارکنان بی بضاعت شکل گرفت و در این بحران با شناسایی 400 خانوار نیازمند، رزمایش همدلی و مساوات دانشگاهیان را رقم زد.

برید لقمانی در ادامه بهبود و گسترش پهنای باند و زیرساخت فضای مجازی به منظور آموزش برخط با استفاده از سامانه سامیاد را از دیگر اقدامات دانشگاه دانست و خاطر نشان کرد: با توسعه زیرساخت ها به منظور کم کردن حجم ترافیک و اجاره سرور توانستیم کلاسها را بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده گذشته برگزار کنیم و 95 درصد کلاس ها در هفته دوم آموزش مجازی به صورت آنلاین برگزار شد.

وی در خاتمه میزان مشارکت دانشجویان در آموزش مجازی را 66 درصد عنوان و اضافه کرد: درصدی از دانشجویان به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و یا استقرار در شهرستان هایی که اینترنت ندارند، نمی توانند در این کلاس ها شرکت کنند اما آمار یاد شده برای مشارکت و حضور دانشجویان در کلاسهای برخط، رضایت بخش است.

در ادامه این گردهمایی مجازی، رؤسای پردیس های فنی- مهندسی، علوم و علوم انسانی و اجتماعی و روسای دانشکده های مستقل منابع طبیعی و هنر و معماری به بیان مسائل و دغدغه های خود درخصوص آموزش مجازی پرداختند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "افزایش سهم آموزش نوین از 10 درصد به 90 درصد واقعاً سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سهم آموزش نوین از 10 درصد به 90 درصد واقعاً سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید