از عقب نشینی لثه ها جلوگیری کنید!

به گزارش ابزار ایرانی، وقتی صحبت از بهداشت دهان می گردد بیشتر ما تنها به داشتن دندان هایی تمیز، سفید و سالم فکر می کنیم. حفظ سلامت لثه ها به میزان سلامت دندان مهم و لازم است.

از عقب نشینی لثه ها جلوگیری کنید!

اگر از لثه ها مراقبت نکنیم آنها عقب نشینی خواهند کرد. عقب نشینی لثه، تحلیل رفتن لثه و یا همان ریزش لثه به آن معنی است که لبه لثه ها در جاهایی که دندان ها را در بر گرفته اند پایین می رود و قسمت بیشتری از دندان یا ریشه آن در معرض دید قرار خواهد گرفت. این مسئله ای بسیار شایع است و خیلی از افراد حتی از آن اطلاع ندارند. اولین نشانه های عقب نشینی لثه حساس شدن آن و یا درازتر به نظر آمدن دندان ها است. در این حالت لثه ورم نموده به نظر می آید، حساس می گردد و به راحتی خونریزی می نماید و حتی ممکن است دهان بد بو گردد.

با مراقبت از سلامت لثه ها می توانید از این فرایند جلوگیری کنید. بعلاوه درمان های خانگی ساده ای هم هستند که خطر عقب نشینی لثه را کاهش می دهند.

1- روغن کشیدن

یکی از موثرترین درمان های سنتی برای حفظ سلامت دهان و دندان روغن کشیدن است که برای جلوگیری از عقب نشینی لثه ها هم موثر است. بهتر است در این روش از روغن نارگیل استفاده گردد. این روغن از تجمع پلاکت بر روی دندان ها جلوگیری می نماید و به علاوه لایه محافظی روی آنها می کشد.

  • 1 قاشق روغن نارگیل خالص را با حرکات چرخشی انگشت، برای 15 تا 20 دقیقه، دور دندان هاتان و روی لثه بمالید.
  • سپس روغن را از دهان تان بیرون بریزید (روغن باید شیری رنگ و غلیظ شده باشد). دهان تان را با آب بشویید و سپس دندان هاتان را مانند همیشه مسواک کنید.
  • این درمان را هر روز صبح بر روی معده خالی و به مدت 1 ماه انجام دهید.

توجه! روغن را قرقره نکنید و یا آن را قورت ندهید!

2- بره موم (پروپولیس)

بره موم همان صمغ چسبناکی است که زنبور عسل از آن برای چسباندن قطعات کندویش به هم استفاده می نماید. این ماده طبیعی شگفت انگیز سرشار از ترکیبات ضد قارچی و ضد باکتریایی است و به حفظ سلامت دهان و لثه یاری می نماید.

  • دهان تان را 2 بار در روز با محلول شستشوی دهان بره موم بشویید. این محلول را در فروشگاه ها یا داروخانه ها پیدا کنید.
  • بعلاوه می توانید از کپسول ها یا قرص های بره موم بهره ببرید. البته قبل از استفاده از آنها با دکترتان مشورت کنید.

احتیاط! اگر به نیش زنبور آلرژی دارید از بره موم استفاده نکنید.

3- جوش شیرین

استفاده از دهان شویه هایی که حاوی جوش شیرین هستند یکی از برترین راه ها برای جلوگیری از جرم گرفتن دهان و دندان است و از بیماری های لثه جلوگیری می نماید.

  • 1 فنجان آب را در درون یک بطری شیشه ای یا لیوان بریزید. 1 قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. 4 قطره عصاره خالص نعنا فلفلی به آن اضافه کنید. 4 قطره عصاره روغن درخت چای هم روی موادتان بریزید. آنها را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • از این محلول به عنوان دهان شویه بهره ببرید.
  • روزی 2 بار به مدت چند هفته دهان تان را با این دهان شویه تمیز کنید.

4- آلوئه ورا

آلوئه ورا از آن مواد طبیعی است که در هر جایی کاربرد دارد! آلوئه ورا ضد التهاب است و به ترمیم بافت های آسیب دیده یاری می نماید. به علاوه درمانی عالی برای عقب نشینی لثه ها هم هست.

  • لثه هاتان را با ژل تازه آلوئه ورا ماساژ دهید. سپس اجازه دهید برای 30 دقیقه بر روی لثه ها بماند، بعد آن را بشویید. از این درمان 2 بار در روی بهره ببرید.
  • اندازهی آب آلوئه ورا را در دهان تان بگردانید سپس آن را تف کنید. از این درمان 2 بار در روز بهره ببرید.

5- زرد چوبه

زرد چوبه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و درمانی عالی برای عقب نشینی لثه ها است. زرد چوبه درد، التهاب و ورم لثه ها را کاهش می دهد.

  • یک چهارم قاشق چایخوری زرد چوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا به صورت خمیری درآید. با یک انگشت تمیز این خمیر را روی لثه هاتان بمالید. اجازه دهید برای 5 دقیقه در آن محل بمانند، سپس به مدت 1 دقیقه لثه هاتان را با آن ماساژ دهید. دهان تان را با آب گرم بشویید. از این درمان 2 بار در روز بهره ببرید.
  • بعلاوه می توانید یک دوم قاشق چایخوری زرد چوبه را در 1 فنجان آب بجوشانید. سپس اجازه دهید خنک گردد و یک بار در روز دهان تان را با آن بشویید.

6- چای سبز

چای سبز به اتصال قوی تر دندان ها به لثه یاری می نماید و خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

این چای مفید نه تنها از پیشرفت بیماری های دهان و دندان جلوگیری می نماید، بلکه از التهاب لثه ها هم پیشگیری می نماید.

  • روزانه 1 تا 2 فنجان چای سبز بنوشید. برای آنکه از سلامت دهان تان مراقبت کنید، آن را بدون شکر یا عسل بنوشید.
  • بعلاوه می توانید از آدامس های چای سبز بدون شکر بهره ببرید.

7- آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

آب اکسیژنه یکی دیگر از درمان های عالی و طبیعی برای جلوگیری از عقب نشینی لثه ها و حفظ سلامت دهان است.

  • اندازه مساوی آب اکسیژنه 3 درصد و آب را با هم مخلوط کنید. دهان تان را برای چند دقیقه با این محلول بشویید. سپس آن را تف کنید. از این درمان چند بار در هفته بهره ببرید.
  • و یا، 1 قاشق چایخوری جوش شیرین تهیه کنید. کم کم اندازهی آب اکسیژنه به آن اضافه کنید تا حالت خمیری بگیرد. از این خمیر برای ماساژ لثه ها و خط لثه بهره ببرید. سپس آن را تف کنید و دهان تان را با آب بشویید. از این درمان چند بار در هفته بهره ببرید.

8- انگور فرنگی هندی (آمله)

اگر بتوانید این میوه را پیدا کنید، به سلامت دهان و لثه هاتان یاری بزرگی نموده اید! ویتامین C و دیگر مواد مغذی موجود در آمله باعث حفظ سلامتی بافت های اتصال دهنده می گردد.

  • روزانه 1 یا 2 میوه آمله را به خوبی بجویید.
  • بعلاوه می توانید با آمله یک دهان شویه درست کنید. یک قاشق غذاخوری آب آمله را با نصف فنجان آب مخلوط کنید. یک بار در روز دهان تان را با این محلول بشویید.

9- نیم (چریش)

هر وقت به فکر سلامت دهان و لثه هاتان افتادید، نیم را از قلم نیاندازید. این گیاه خاصیت ضد باکتریایی دارد و با مبارزه با باکتری های از ابتلای شما به بیماری های دهان و لثه جلوگیری می نماید.

  • چند برگ نیم را آنقدر در هاون بکوبید تا به شکل خمیری درآیند. چند بار در هفته با استفاده از این خمیر دندان ها و لثه هاتان را مسواک کنید.
  • هم چنین می توانید آب برگ گیاه نیم را به دندان ها و لثه تان بمالید. اجازه دهید برای 5 دقیقه بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. از این درمان یک بار در روز بهره ببرید.

10- ویتامین C

کمبود ویتامین C باعث التهاب لثه ها و خونریزی آنها می گردد. پس اگر لثه هاتان در حال تحلیل رفتن هستند، بد نیست ویتامین C بدن تان را چک کنید. ویتامین C برای ساخت کلاژن، پروتئینی که سلول ها را مانند چسب به یکدیگر می چسباند، ضروری است.

  • برای دریافت ویتامین C مورد احتیاج بدن از سبزیجات و میوه های تازه مانند کلم بروکلی، مرکبات، سبزیجاتی با برگ های سبز تیره، فلفل دلمه ای، گوجه، کیوی و توت ها بهره ببرید.
  • اگر ویتامین C رژیم غذایی تان به اندازه کافی نیست، از مکمل های ویتامین C بهره ببرید. همیشه قبل از مصرف این دارو با پزشک تان مشورت کنید.
منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com

به "از عقب نشینی لثه ها جلوگیری کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از عقب نشینی لثه ها جلوگیری کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید